Wortelloof

Vragen over voeding, tips over voeding, soorten voeding,... Hier kan je dus terecht voor alles ivm voeding voor je konijntjes.

Wortelloof

Berichtdoor JoBoris76 » za dec 16, 2006 11:23 pm

Hoi allemaal.

Ik zit er aan te denken om Flappy voorlopig geen wortelloof meer te geven. Ik kan de laatste tijd misschien 10 takjes uit een bos halen en de rest kan ik weggooien. Nu zit ik dus te denken welke groente ik er voor in de plaats kan doen maar ik heb nog geen idee.

Iemand een idee??
Afbeelding
JoBoris76
Full Member
Full Member

Re: Wortelloof

Berichtdoor ericardtje » zo dec 17, 2006 12:41 pm

Oei en hoe komt het dan dat je telkens zoveel loof moet weggooien?  Door te kwaliteit van het loof zelf dan ofzo?  Want ik moet nu wel zeggen dat als er één soort groenvoer is dat ik mijn konijntjes altijd zal blijven geven, dat dat wel dat wortelloof is.  Enkel en alleen al omdat dat het enige groenvoer is waar ik zeker van ben dat ze nog nooit ziek van geworden zijn.

Nu als het vooral is omwille van de kwaliteit van je loof moet je misschien eens zoeken naar een groentenwinkel waar ze wel goede kwaliteit van worteltjes met loof nog aan verkopen. 
Ik moet er nu wel bijzeggen dat het in vele winkels inderdaad ondermaats is die kwaliteit!  Maar in ons plaatselijk klein (en dan nog spotgoedkoop :)) groentenwinkeltje ben ik zeer tevreden over mijn wortelloof ;)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor JoBoris76 » zo dec 17, 2006 1:25 pm

De reden is inderdaad dat het hier de laatste tijd kwalitatief erg slecht is. Ik kan weleens gaan kijken bij een groentenboer maar ik weet niet of dat verschil gaat maken. Het wordt nu uit Spanje gehaald volgens mij en misschien is dat de reden?? Ik heb geen idee.
Afbeelding
JoBoris76
Full Member
Full Member

Berichtdoor ericardtje » zo dec 17, 2006 1:33 pm

Mja das dikwijls het probleem hé!  Dat moet dan van ver komen, om de één of andere reden is er wat vocht in de buurt van dat loof (al was het van de condensatie tijdens het transport) en dan wordt dat groen rot hé!  Ik heb er ook al vaak zo gehad hoor.  En dan moet je echt zoeken naar een paar takjes loof die je wel nog durft geven aan je konijntjes eh... :-\

Maar raad geven voor een vervangende groente kan ikzelf eigenlijk niet.  Ik weet dat er nog andere dingen zijn die je ze mag geven zoals bv paardebloemblaadjes maar dan moet je die natuurlijk al vinden ergens op een wei of in uw tuintje.  En in deze tijd van het jaar... :)
Maar ik durf mijn Joske en Juulleke niks anders geven dan wortelgroen omdat ons Joske al twee keer is ziekgeworden na het eten van ander groenvoer dan wortelloof. En ik heb toen telkens ook maar een kleine hoeveelheid gegeven en erop gelet dat alles goed droog en vers was.  Dat was toen eenmaal met een klein stukje bloemkoolblaadje en eenmaal met een klein stukje witloof.  Dus ja, ik vertrouw er niet meer op en hou mij bij wortelloof, massa's hooi, hun korrels en elke ochtend en avond elk een yoghurtsnoepje.  Verder krijgen ze een paar keer per week een wortelstokje en maximum één keer per week een knabbelstok met allerlei zaadjes en nootachtige dingen :)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor JoBoris76 » zo dec 17, 2006 1:35 pm

En als je andijvie probeert?? Of gaat dat ook niet goed?? Andijvie is erg licht verteerbaar en zou dus eigenlijk geen problemen op moeten leveren.
Afbeelding
JoBoris76
Full Member
Full Member

Berichtdoor ericardtje » zo dec 17, 2006 1:49 pm

nee dat heb ik nog niet geprobeerd.  Nu ik moet er wel eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik niet goed meer durf uit schrik dat joske terug ziek gaat worden!  Juulleke kan er wel beter tegen denk ik, maar joske heeft echt zwakke darmpjes en ik heb da meiske al twee keer zo ziek gezien (ik heb er telkens een dierenarts van wacht moeten bijroepen en het heeft toen telkens maar een haartje gescheeld of ze was er niet meer geweest), dat ik dat nooit meer wil meemaken!  Echt die darmkolieken, dat beestje dat ineenkromp van de pijn, dat op slag bang was van alles en iedereen,... Ik was toen zelf enorm van slag om haar zo te zien lijden! 

Maar misschien moet ik toch eens wat andijvie proberen met een klein vierkante centimeterke beginnen ofzo...  Wie weet werkt dat wel... :)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor JoBoris76 » zo dec 17, 2006 1:53 pm

Ze zeggen altijd dat je met een stukje ter grootte van een postzegel moet beginnen en als de keutels er de volgende dag goed uitzien 2 stukjes ter grootte van een postzegel en dan het zo langzaam aan opbouwen omdat konijntjes een erg gevoelig darmstelsel hebben.

Gelukkig heb ik met Flappy nooit last gehad.
Afbeelding
JoBoris76
Full Member
Full Member

Berichtdoor ericardtje » zo dec 17, 2006 1:58 pm

Ja dat is waar!  Dat heb ik toen met de bloemkool en het witloof ook zo gedaan.  Daarom dat ik er zo schrik van heb!  Vooral bij dat witloof was het echt de eerste keer pas dat ze een stukje daarvan kreeg.  En sjah, het was een stukje dat ongeveer de grootte van een postzegel had.  Vandaar dus mijn bezorgdheid  :(
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor creanijn » wo dec 20, 2006 1:35 pm

Ik geef mijn konijntjes wel heel wat soorten groenten.  Wel let ik er op dat de keuteltjes 's anderendaags in orde zijn, anders krijgen ze een paar dagen geen.
Maar ik kan je verzekeren, dat ze er altijd op af vliegen hoor als ze wat krijgen.  En mijn schoonma is altijd zo lief om ook vanalles en nog wat te sparen voor hen als ze eten aan het maken is, en ze komt het dan brengen. Dan is het feest natuurlijk!
En ik moet toegeven: soms neem ik van de winkel gewoon wat groenten mee, enkel en alleen voor hen!!!  Ze zijn toch zo verwend hoor hier bij mij!!!  ;D

Wat krijgen ze bij mij vaak te eten:
* wortelgroen
* wortelschillen
* stukjes wortel
* appelschillen of stukjes appel
* witloofblaadjes (we heben er dit jaar zelf gekweekt, en ook de chicoreiblaadjes lusten ze verschrikkelijk graag)
* bloemkoolblaadjes (niet de bloemkool zelf!!!)
* sla
* groene kool blad
* paardenbloem (als het uiteraard te vinden is)
* beukenblaadjes (vooral als we de haag gesnoeid hebben, krijgen ze stukjes tak om aan te knagen, met de blaadjes er nog aan)

En op het groenvoer zijn ze zeker niet kieskeurig hoor, meestal is het in een mum van tijd op.
Als ik groenvoer geef, let ik er altijd op dat er nog meer hooi dan anders aanwezig is in de ren, om het wat te compenseren.

Groetjes,
Vicky
Creanijn Scrapbooking
www.creanijn.be

Lees meer over mijn hobby en de avonturen van de konijntjes op http://creanijn.blogspot.com
creanijn
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor ericardtje » wo dec 20, 2006 7:01 pm

geef jij je konijntjes sla?  Ik heb altijd gehoord dat dat heel slecht is voor de darmpjes van je konijntjes?  ???  Ni dan?

Ofwel heb jij hele sterke gezonde konijntjes met darmpjes die veel kunnen verdragen  :D

Ik vind het ook enorm verbazingwekkend dat jouw konijntjes worteltjes willen eten!  Die van mij eten wel doodgraag wortelloof, maar aan de wortelen zelf komen ze totaal niet aan...

Zo zie je maar hoe zo'n dingen blijkbaar afhankelijk zijn van konijntje tot konijntje eh :)  Ik zou alleen als ik van jou was toch opletten met de sla eh ...  ;)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor creanijn » wo dec 20, 2006 9:00 pm

Tja, ik heb er toch nog geen problemen mee gehad.  't Zullen inderdaad wel sterke nijntjes zijn zeker  ;D ?  Nu, ze krijgen dat uiteraard ook niet met hopen hoor, ik let er altijd op dat ze niet te veel ervan binnenkrijgen.  En vaak is het ook nog zelfgekweekte sla, dus dat is misschien wel stukken beter dan die in de winkels.  En dat is toch meestal alleen maar in de zomer, het is nu niet echt weer om sla te eten.  Alhoewel, 't zijn bijna weer feestdagen met traditioneel de fondue op het menu, dus de nijntjes krijgen dan alle groenafval als feestmaaltijd!
En wat vreemd dat jou konijntjes geen worteltjes lusten!  Hihi, als je konijn zegt, denk je toch wel meteen aan wortel zeker???  Maar bij jouw nijntjes dus niet!
Creanijn Scrapbooking
www.creanijn.be

Lees meer over mijn hobby en de avonturen van de konijntjes op http://creanijn.blogspot.com
creanijn
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor ericardtje » wo dec 20, 2006 10:26 pm

mja het was voor mij ook een rare vaststelling toen bleek dat mijn konijntjes niet aan worteltjes komen.  In het beste geval ruiken ze er nog eens aan, maar daarna blijven de worteltjes onaangeroerd...  Maar ik heb ondertussen wel al van andere konijnenbaasjes gehoord dat mijn konijntjes blijkbaar niet de enigen zijn die geen worteltjes eten :)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor carlindatje » do dec 21, 2006 11:42 am

Toch wel een beetje raar  ???, mijn konijnen eten heel graag worteltjes. Ze eten eigelijk bijna alles van groenten da ze krijgen, maar sommige nijntjes zullen iets kieskeuriger zijn zeker  ;)
carlindatje
Newbie
Newbie

Berichtdoor creanijn » do dec 21, 2006 9:28 pm

Gisteren gaf ik heb 's avonds nog wat kleine scheutjes van de witloof aan hen gegeven, en geloof het of niet: ze maakten er echt ruzie voor, dit heb ik nog nooit gehad, het moet zijn dat onze zelfgekweekte witloof wel heel bijzonder lekker was!
Ze liepen mekaar voor de voeten, en trokken het zelf uit de ander z'n mond!!!
Was wel grappig om te zien, maar het kan niet zijn dat ze uitgehongerd waren hoor, er ligt altijd voldoende in de ren!

Groetjes,
Vicky
Creanijn Scrapbooking
www.creanijn.be

creanijn
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor carlindatje » vr dec 22, 2006 12:30 pm

Mijn konijntjes willen ook altijd elkaars groenten opeten, als de ene een stukje wiltloof eet, dan wil de andere dat precieze stukje witloof ook, ook al staat er dan nog een hele bak met groenten inclusief wiltloof naast hun. :-\

rare beestjes hé  :D
carlindatje
Newbie
Newbie

Volgende

Keer terug naar Voeding