Voeding voor konijnen

Vragen over voeding, tips over voeding, soorten voeding,... Hier kan je dus terecht voor alles ivm voeding voor je konijntjes.

Voeding voor konijnen

Berichtdoor carlindatje » wo dec 06, 2006 12:33 pm

Welk voer geef jy je konijn,wat is de samenstelling ervan en waar kan je het kopen? Ik ben namelijk op zoek naar andere goede konijnenvoeders (zie document over voeding op mijn web-log, om te zien wat ik versta onder goede korrels voor een konijn). Ik heb momenteel Science Selective Rabbit voer. Diegenen die ook Science Selective voer kopen, kunnen die mij mss ook zeggen waar ze het halen?

Vele groeten :)

Carlinda
carlindatje
Newbie
Newbie

Re: Voeding voor konijnen

Berichtdoor De Konijnen-Burcht » wo dec 06, 2006 2:32 pm

Science selective is inderdaad een hele goede voeding voor konijnen. Wij gebruiken het in onze opvang voor kieskeurige konijntjes en konijntjes die door stress diarree krijgen. Helaas is het voor onze opvang een héle dure voeding die we niet aan alle konijntjes kunnen geven. Wij gebruiken in de meeste gevallen gewone biks (bruine staafjes) hierin zitten alle voedingsstoffen in één staafje. De mengelingen gebruiken wij liever niet aangezien het meeste wat er in zit 'snoep' is en ze dan de staafjes (die het belangrijkste zijn) laten liggen. Science selective is inderdaad niet overal te vinden. In onze omstreken verkoopt enkel een winkel in Bornem dit.
Groetjes,
Konijnenopvang De Konijnen-Burcht.
De Konijnen-Burcht
Newbie
Newbie

Berichtdoor carlindatje » wo dec 06, 2006 8:41 pm

Helemaal mee eens met wat je zegt! Welke biks geven jullie je nijntjes dan?

Groeten

Carlinda
carlindatje
Newbie
Newbie

Berichtdoor ericardtje » wo dec 06, 2006 8:47 pm

Ik heb ook superlang geprobeerd om mijn konijntjes enkel die bruine staafjes te geven, maar hoe lang ik ook probeerde, dat lukte eigelijk niet want ze aten bijna niks dan.  Ik dacht dat ze uiteindelijk van de honger wel zouden beginnen eten van de staafjes maar nee hoor ... het zijn koppige madammekes! ;D  Dus ben ik uit schrik dat ze te weinig voedsel binnen zouden krijgen toch maar overgestapt op een mengeling van korrels.  Er zit wel wat meer snoep in maar ja, dit leek mij de beste oplossing!

Groetjes! ;)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor carlindatje » wo dec 06, 2006 10:07 pm

Biks aten mijn konijnen ook niet graag, maar de voeding die ik ze nu geef (zie vorige mail) zijn geen biks, maar een soort biscuit achtige groene korrels en deze lusten ze heel graag!

Het kan misschien een tip zijn, het is allesinds gezonder voor je konijnen.

Carlinda
carlindatje
Newbie
Newbie

Berichtdoor ericardtje » wo dec 06, 2006 10:30 pm

ja ik wou ook liever overschakelen op die staafjes omdat ik weet dat dat gezonder is voor mijn konijntjes.  Maar ja, als ze het niet eten zitte nwe natuurlijk wel met een probleem eh...vandaar dus mijn keuze voor die andere korrels.

Maar die biks dat ken ik niet.  Van welk merk is dat ?  en waar kan je ze zoal krijgen? ???
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor carlindatje » do dec 07, 2006 12:31 pm

Biks is de verzamelnaam voor de groen, bruin achtige staafjes die jij al eens gegeven hebt. Anders moet je dus eens proberen, zoals ik reeds schreef, om je konijntjes Science Selective Rabbit voer te geven. Dit kost wel 6,40 € voor een zak van 1,5 kg, maar dit is zeer gezonde voeding die mijn konijnen wel graag lusten. Als je een nieuwe voeding begint te geven, kan je het best wel in het begin mengen met hun oud voer zodat ze er stillaan aan gewend raken. Je vindt een voorbeeld van het voer dat ik bedoel op www.russelrabbit.com bij de categorie Producten.
carlindatje
Newbie
Newbie

Berichtdoor De Konijnen-Burcht » do dec 07, 2006 9:21 pm

Wij halen onze biks in een groothandel in zakken van 20 kg. Mensen doneren ons ook zakken voeding die we natuurlijk ook allemaal opgebruiken. Groetjes
De Konijnen-Burcht
Newbie
Newbie

Berichtdoor creanijn » ma dec 11, 2006 8:54 pm

Ik geef mijn konijnen echt wel een gevarieerd menu.  Wij eten natuurlijk ook niet graag alle dagen hetzelfde.

Dit is zo'n beetje hun basisvoedsel:
Ik koop een grote zak uit de Tom&Co, de naam ben ik even kwijt.
Dit meng ik dan met andere soorten die daar (per gewicht) te krijgen zijn.  Af en toe wordt er ook muesli door gemengd.
En ze zijn er zot op hoor.

Ik moet toegeven dat van het een en het ander toch wel wat zaken overblijven.  Maar ik doe het zo: ze hebben een schaal met 2 bakjes, die ik elke morgen en avond vul.  Dus als er wat blijft inzitten, vul ik het op tot boven.  En als ze dus te kieskeurig zijn, krijgen ze minder dan anders.  Dat helpt toch wel een beetje.  Nu, met 2 x 3 konijnen per ren kan ik natuurlijk niet controleren wie wat eet.  Maar ik hou het toch in de gaten dat iedereen komt eten als ik hen voeder.

Daarnaast krijgen ze hooi in overvloed.  Ik gaf hen eerst het kruidenhooi (verkrijgbaar in 3 soorten), maar omdat het nogal vlug uit geraakt, heb ik nu een grote baal ordinair hooi gekocht, en daar krijgen ze elke avond een grote hoop van, en een beetje van het kruiden hooi.

Af en toe krijgen ze ook stukjes groenvoer, voornamelijk wortelen, witloof en soms een beetje appel.  We hadden ook een moestuin, en daar kregen ze dan dagelijks wat uit.  Nu is het wat minder.

Ook krijgen ze (niet wekelijks hoor) hun zondagse pistolet, eentje om met z'n 3'en te delen: bruin met lekker veel zaadjes, da's in een mum van tijd opgeknabbeld!  En Pluisje is zot op allerlei soorten gebak.
In de winkel verkopen ze ook veel soorten snoep, daar krijgen ze ook af en toe van.  Het zijn vooral zo van die staafjes en stokjes die ik dan geef.

Nu, zoals je ziet, zijn de konijnen echt wel verwend hoor bij mij.  Maar gelukkig hebben ze ook buiten een grote ren, zodat ze hun eventuele overgewicht kunnen aflopen  ;D  Alleen kunnen ze voorlopig niet buiten, omdat ze heel de ren ondergegraven hebben, en ze zich verschansen in het hol als we hen willen vangen.

Ik voeder de twee groepen ook terzelfdertijd, en hun etensbakjes staan tegen elkaar, weliswaar met tralies tussen, maar dit om hun groepsgevoel wat te stimuleren, want het is ooit de bedoeling van ze samen te krijgen.
Creanijn Scrapbooking
www.creanijn.be

Lees meer over mijn hobby en de avonturen van de konijntjes op http://creanijn.blogspot.com
creanijn
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor ericardtje » ma dec 11, 2006 10:32 pm

ja als je je konijntjes ooit samen wil krijgen is het inderdaad een goed idee om ze samen eten te voeren heb ik ook gehoord!  Dat versterkt het groepsgevoel en konijntjes die samen eten zouden naar het schijnt ook een band scheppen.  Zo ben ik trouwens ook begonnen toen ik mijn meisjes samen wou brengen.  En kijk nu: het heeft lang geduurd en veel gevechten en territoriumstrijd met zich meegebracht, maar sinds dit uitgevochten is, zijn ze niet meer bij elkaar weg te slaan.  Ze vechten sindsdien ook absoluut niet meer!  Het enige wat ze nog doen is samen spelen, samen graven, samen eten, elkaar lekskes geven, knus kopje tegen kopje zitten en natuurlijk niet te vergeten "op elkaar kruipen".  ;D

Maar ivm hun eten blijven ze echt koppig...  Het zijn echte schrokkopjes en aan eetlust ontbreekt het hen zeker niet!  De ene eet al meer hooi dan de andere, maar wat hun korrels betreft zijn ze allebei even koppig! Of ik ze nu meng met gezondere of niet, ze halen er de lekkere (minder gezonde) dingetjes uit en de staafjes laten ze liggen.  Als ik ze dan kordaat enkel staafjes geef, raakt hun bakje zelfs van gans de week niet leeg.  Ik kan het dan ook weer niet over mijn hart krijgen vol te houden en te zien dat ze koppig blijven en nog liever honger hebben dan enkel die staafjes te moeten eten.

Veel groenvoer krijgen ze bij mij niet meer omdat joske al twee keer van een bloemkoolblaadje en een witloofblaadje een darmcrisis gedaan heeft.  Het heeft toen telkens maar een haartje gescheeld of ze was er niet meer geweest.  Gelukkig ken ik mijn konijntjes en weet ik al, aan de hand van hun gedrag, of er iets mis is of niet.  Want ik heb er toen net op tijd een dierenarts kunnen bijhalen die haar er met medicatie telkens door heeft kunnen halen.

Ik let er nogthans altijd op dat het groenvoer dat ik ze geef niet meer nat is en dat ze geen te grote porties krijgen. Maar als je je konijntje twee maal zo ziek gezien hebt, dan neem je liever het zekere voor het onzekere!  Dat beestje heeft toen echt wel hard geleden en dat wil ik haar niet meer aandoen!  Dus het enige wat ze nu bij mij heel af en toe nog krijgen, zijn de groene blaadjes van de worteltjes.  Daar zijn ze echt superdol op! :D
Laatst bijgewerkt door ericardtje op ma dec 11, 2006 10:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor carlindatje » di dec 12, 2006 12:52 pm

Op mijn web-log kan je bij de oudere berichten een document openen ivm voeding, dit is een samenvatting die ik eens gemaakt heb op basis van verschillende bronnen. Wie geïnteresseerd is kan ze mss eens lezen.

Carlinda
carlindatje
Newbie
Newbie

Berichtdoor De Konijnen-Burcht » do dec 14, 2006 8:58 pm

De konijntjes hier krijgen twee maal per dag te eten ('s morgens en 's avonds). Ze krijgen hier zowel korrelvoeding, verse groentjes, héél véél hooi en een stukje brood. Om de twee dagen krijgen ze ook een snoepje dat uiteraard als eerste wordt opgegeten ;) Af en toe worden ze ook eens verwend met een knaagstok.

Groetjes,
Opvang De Konijnen-Burcht.
De Konijnen-Burcht
Newbie
Newbie

Berichtdoor carlindatje » vr dec 15, 2006 5:07 pm

Mijn konijntjes krijgen 's avonds steeds eerst een portie groenten, dan mogen ze nog wat lekker rondhuppelen en spelen en als ze dan terug in hun hok zitten krijgen ze korrels.

'S morgens krijgen ze dan een hard stukje brood en overdag, voor als hun korrels op zijn, hebben ze steeds hooi. Ook krijgen ze iedere dag als snoepje een stukje fruit of een echt snoepje (momenteel hebben ze bessenkoekjes).

Hun drinkwater wordt ook elke dag ververst.

Carlinda
carlindatje
Newbie
Newbie

Berichtdoor JoBoris76 » vr dec 15, 2006 7:42 pm

Flappy krijgt 2x per dag Hope Farms Super. Dit zijn alleen biks omdat als ik hem gemengd voer geef hij alleen het lekkerste er uit haalt. Hope Farms zijn hele goede biks. Na Science Selective de beste. De samenstelling zal ik hieronder zetten. Ik haal het altijd bij het tuincentrum hier. Dat is ook de dichtstbijzijnde winkel voor mij waar ik het kan halen.

Verder krijgt Flappy groenten en onbeperkt Vitakraft kruidenhooi aangezien meneer gewoon hooi niet meer eet.

Van groenten krijgt hij: andijvie, paksoi, witlof en wortelloof.

Samenstelling Hope Farms Super:

Ruw eiwit 14%
Ruw vet 3,0%
Ruwe celstof 19%
As 8,8%
E.W. 0,71
Lysine 6,8 gr
Calcium 0,95
Fosfor totaal 0,54%
Fosfor verteerbaar 0,27%
Kalium 1,57%
Natrium 0,12%
Vitamine A 15.000 IE/kg
Vitamine D3 1.400 IE/kg
Vitamine E 55 mg/kg 
Afbeelding
JoBoris76
Full Member
Full Member

Berichtdoor ericardtje » ma jan 01, 2007 1:02 pm

Wel, ik was vorige zaterdag bij mijn plaatselijke dierenwinkel om nieuw konijnenvoer en daar stond een nieuw konijnenproduct: die science selective.  Ik heb die eens meegebracht en raar maar waar: mijn twee meisjes eten het smakelijk op!  De ene met wat meer moeite dan de andere, maar ze krijgen dit nu al twee dagen en hun bakjes zijn voor het eerst sinds ik ze heb volledig leeg!  Dit is super gewoon! Want zo krijgen ze denk ik toch alle vitamientjes binnen die ze nodig hebben (allez in combinatie met hun wortelloof en hooi natuurlijk) en zit ik niet meer met een overschot aan eten dat ik moet weggooien!

Het is nu natuurlijk nog eventjes afwachten omdat ze het nog maar twee dagen eten, maar het ziet er goed uit! Bedankt voor de tips allemaal! ;D
ericardtje
Administrator
Administrator

Volgende

Keer terug naar Voeding