Myxomatose????

Hier kan je terecht met al je vragen over ziektes en kwaaltjes van je konijntje.

Myxomatose????

Berichtdoor sannie » ma mei 21, 2007 7:43 pm

We hebben een konijntje sinds februarie dit jaar toen we haar kochten zou ze zo'n 7 wk oud zijn geweest. Na ongeveer twee weken begon de ellende. Ze kreeg ineens allemaal korstje op haar neus die groeide en groeide ineens viel zo'n korst eraf en we dachten dat het nu weer de betere kant uit ging (misschien had het konijntje zich wel bezeerd) niets was minder waar. de korst begon weer te groeien en we besloten naar de DA te gaan. Deze wist ook niet wat het kon zijn en besloot een antib kuur te geven van een week. Er trat geen verandering er kwam nog iets bij de oogjes begonnen waterig te worden. Opnieuw met het konijn naar de DA (overgens wel een andere). Het vermoeden was nu ontstaan dat het myxomatose in een begin stdium was. De DA besloot het konijn te enten en we moesten gaan afwachten. Het is nu ondertussen zo'n 6wk geleden en de korsten zijn er nog wel op de neus alleen niet meer zo groot het zijn wat kleinere en ze laten sneller los. De oogjes zijn helemaal schoon alleen nu is de vagina helemaal rood en opgezwollen. Deze week hoorde ik van iemand die zei dat het meer op konijnen herpes leek. Kan iemand mij misschien wat meer raad geven.
Het is namelijk ook nog eens zo dat we denk ik een kneusje hebben de tanden groeien verkeerd en zijn ondertussen al 2 keer geknipt en er zit niets anders op dan een operatie en ze te laten verwijderen. Nu hebben we best veel over voor het konijn maar doen we hier allemaal wel goed aan.
Ik hoop dat er iemand is die me wat verstandige raad kan geven.
Sannie
sannie
Newbie
Newbie

Re: Myxomatose????

Berichtdoor ericardtje » ma mei 21, 2007 8:50 pm

oeioeioei jullie (en nijntje dan in het bijzonder) hebben het precies al hard te verduren gehad!  Met myxomatose heb ik zelf nog geen ervaring dus daarmee kan ik jullie jammergenoeg niet helpen, maar wat die doorgroeiende tanden betreft denk ik wel dat je daar inderdaad beste mee doet om die te laten verwijderen.  Het zou namelijk zeer pijnlijk zijn voor de konijntjes als hun tanden scheef groeien en op de duur kunnen ze dan niet meer eten van de pijn.

Ik wens jullie in ieder geval veel sterkte en de konijntjes die met de naam Nijntje gedoopt werden hebben hier op dit forum al bewezen dat het vechtertjes zijn en dat ze ondanks hun gezondheidsproblemen toch terugvechten en de gezondheidsperikelen overwinnen!

Hou je ons op de hoogte Sannie?  We duimen allemaal mee voor een spoedig herstel!

Veel sterkte voor jullie allemaal en voor Nijntje!
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor Lilian » wo mei 23, 2007 6:43 am

Wat een naar verhaal.
Ik kan me niet voorstellen dat het myx is geweest,en daarna enten heeft volgens mij weinig zin.Omdat het een weekje duurd voor het vaccin in werking treed.
Ik zou misschien toch eens een andere DA raadplegen,eentje die meer verstand van konijnen heeft,jammer genoeg is dat vaak niet zo.
En ik zou ook zeker zijn tanden laten verwijderen,dat voorkomt een hele hoop ellende voor het konijn.
Mijn konijn Minnie heeft ook eens een ontstoken achterste gehad,was ook heel erg opgezwollen,wij moesten het verzorgen met lactycid,en zo schoon maken.
Zal straks eens kijken voor je,als ik terug ben van werken,of ik iets kan vinden.
Sterkte alvast.
Groetjes van Lilian
en de konijntjes

Afbeelding

www.lilianskonijnen.web-log.nl

Minnie we zullen je nooit vergeten
Lilian
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lilian » wo mei 23, 2007 6:50 am

Ben ik weer,heb wat voor je gevonden.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/

En dan kan je klikken op dieren info,
en dan op knaagdier en daar staat alles beschreven.
Ook van een onsteken anus.

En deze dierenarts kan je ook e-mailen en geeft altijd antwoord,
hij is echt in konijnen gespeciliaceerd.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... rtjan.html

Hopelijk heb ik je kunnen helpen.
Groetjes van Lilian
en de konijntjes

Afbeelding

www.lilianskonijnen.web-log.nl

Minnie we zullen je nooit vergeten
Lilian
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor StefJanssens » do aug 28, 2008 8:08 am

Inderdaad een erg verhaal hoor. En het is nog erger dat je niet weet wat het precies is... Ik ben even op zoek gegaan naar wat meer informatie, misschien helpt dit je ook verder:

http://huisdieren.infoblog.be/3876/myxomatose_een_ernstig_virus_voor_je_huisdier

Ik hoop op een goede afloop!
StefJanssens
Newbie
Newbie

Keer terug naar Gezondheid en ziekte