Konijntjes in de tuin

Hier kan je terecht met al je vragen over ziektes en kwaaltjes van je konijntje.

Konijntjes in de tuin

Berichtdoor Fons » do jun 21, 2007 11:19 pm

Ik ben van plan 2 konijnen in mijn tuin te zetten. Een groot hok heb ik al (waar ze het meeste van de tijd zullen zitten), maar ik zou ze af en toe wel eens in de tuin willen loslaten. Mits ik een grote tuin heb spuit ik 2x per jaar tegen het onkruid (selectieve onkruidverdelger), dat in het onkruid en gras dringt. Nu vraag ik mij af hoe lang ik moet wachten vooraleer de konijntjes dan terug vrij mogen loslopen op het gras? Is het na een regenbui al voldoende? Zullen zij hier ziek van worden moesten ze er toch wat van opeten per ongeluk?
Iemand ideetjes of antwoorden?
Dank
Fons
Newbie
Newbie

Re: Konijntjes in de tuin

Berichtdoor ericardtje » ma jun 25, 2007 5:14 pm

Hey Fons,

Ik ben geen expert in onkruidverdelging, maar ik weet wel dat konijntjes heel ziek kunnen worden van gras dat bespoten is met onkruidverdelger.  Dat is heel giftig voor konijntjes.  Hoe lang het duurt eer dat uit je gras is, weet ik echt niet maar één regenbuitje lijkt mij veel te weinig en veel te riskant voor konijntjes!

Volgens mij gaan gras besproeien met onkruidverdelger en konijntjes die ervan eten absoluut niet samen.  Wat ik zeker weet is dat als ze besproeid gras zouden eten dat ze heel ziek zouden worden en de kans is heeel groot dat ze dat niet zullen overleven.
Konijnen hebben een heel gevoelig maag en darmsysteem. 
Let daarom ook heel hard op als je je konijntjes op nat gras loslaat want vochtig groenvoer zorgt garantie voor darmproblemen.

Als je je konijntjes voor de eerste keer vrij laat rondlopen in het gras moet je erop letten dat ze de eerste keren slechts een klein beetje gras eten.  Want groenvoer dat ze voor het eerst eten moet je in heel beperkte mate geven.  Vele konijntjes zijn gevoelig aan bepaalde soorten groenvoer.
Aan te raden is dus om groenvoer de eerste keren met een maximum van een stukje van de grootte van een postzegel te geven.  Bijvoorbeeld een stukje witloof of een bloemkoolblaadje van een postzegel groot om te beginnen.  Hou dan de dagen erop de keutels van je konijntje in het oog.  Als de keutels droog en hard blijven kan je elke keer een beetje meer geven van het groenvoer.  Vanzodra de keutels plat en nat worden moet je minderen want dat is teken dat het te veel ineens is of dat je konijn er overgevoelig aan is.  Voor gras ga je best op dezelfde manier te werk.

Misschien moet je een afgebakend plekje in je gazon voorzien waar je niet sproeit en waar je dan je konijntjes met een gerust hart kan laten rondhuppelen en gras snoepen?
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor tresor: mijn gek konijn!! » do jun 28, 2007 8:38 pm

wij hebben ook pas het gras gespoten en mijn tante ook.

wij deden het in die zeer droge weken (een maand geleden) en twee weken gewacht.Toen ging alles goed.

mijn tante: ze had maar een week maar toen zijn er wel  drie buien gevallen en toen was ook alles okidoki.

pas op: mijn konijn tresor was ook in het buitenverblijf(hok met ren aan) toen hij door een kat is megenomen dus let wel altijd op de konijnen als ze buiten zijn. Zo kun je er altijd optijd bij zijn.
tresor: mijn gek konijn!!
Newbie
Newbie

Berichtdoor Fons » vr jun 29, 2007 12:06 am

Ok, thx voor de reacties. Ondertussen heb ik al bijna een week 2 dwergkoijntjes (9weken) alles gaat goed, eten goed, etc.. Heb ze al enkele keren even in de tuin gezet en het eerste dat ze doen is gras eten, non-stop. Dus ik ga het inderdaad wat in het oog houden ;)

Wat de onkruidverdelger betreft. Door het slechte weer heb ik nog steeds niet kunnen spuiten. Ik ga inderdaad enkele regenbuien afwachten nadat ik gespoten heb voordat ik de konijntjes terug de vrije loop geef. Ik heb van horen zeggen dat er normaal op de doos of een bijsluiter van de verdelger een wachttermijn moet staan vooraleer men terug dieren op het bespoten gras laat lopen/eten. Dit moet ik nog controleren...

Ook heb ik gelezen op het net dat konijnen gek zijn van wilgentakjes/bladen. Heb ze er al enkele keren wat gegeven (men achtertuin staat er vol van) en ze zijn er inderdaad gek van :)
Weet iemand toevallig in hoeverre je ze dit mag geven? (waarschijnlijk zelfde regel als met het gras eten :)) Is het ongezond?

Bedankt  ;)
Fons
Newbie
Newbie

Keer terug naar Gezondheid en ziekte