konijn drinkt enorm veel en kauwt heel moeilijk

Hier kan je terecht met al je vragen over ziektes en kwaaltjes van je konijntje.

konijn drinkt enorm veel en kauwt heel moeilijk

Berichtdoor Vitabis » zo okt 19, 2008 10:23 am

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht hier.

Mijn konijn is ondertussen meer dan 8.5 jaar oud en heeft sinds 2 jaar het probleem van scheefgroeiende snijtanden. We gaan dus om de 2 maand naar de dierenarts om deze te laten knippen en geven hem eten dat min of meer al een beetje gesneden is, zodat hij z'n snijtanden niet nofig heeft (hij kan ze toch niet goed meer gebruiken).

Nu deze maandag hadden we opnieuw zijn snijtanden laten knippen omdat hij niet veel meer at. Maar na het knippen van de snijtanden eet hij nog steeds niet veel. Hij kan precies niet goed kauwen. Als we het eten (droogvoer) malen dan eet hij wel een beetje.
Verder drinkt hij ongelofelijk veel: een bus per dag.

Hebben jullie dit al gezien?
Vitabis
Newbie
Newbie

Re: konijn drinkt enorm veel en kauwt heel moeilijk

Berichtdoor ericardtje » di okt 21, 2008 4:23 pm

Oei nee dat heb ik nog nooit gezien...maar mijn konijntjes zijn zo oud nog niet.
Wat zegt de dierenarts hierover?
Nu ik heb altijd gehoord dat het sowieso heel goed is als een konijn goed drinkt.  Wat ik me wel afvraag is of hij ook voldoende plast nu hij zoveel water drinkt per dag? 
Als het niet betert zou ik toch terug naar de dierenarts gaan!  Als er een medisch probleem is moet je er met konijnen snel bij zijn want anders kan het snel afgelopen zijn en staan de dierenartsen ook machteloos! 

Hou ons op de hoogte hé!
Groetjes
Ericardtje
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor Vitabis » do okt 23, 2008 1:29 am

Bedankt voor je reactie.

Wel aangezien we net naar de dierenarts geweest waren om de snijtanden te laten knippen, hebben we hem gewoon enkele dagen later gebeld. Hij zei dat het iets kon zijn met z'n kiezen maar dat hij daar niets aan kon doen omdat het al zo oud is. Een andere optie was volgens hem dat hij pijn heeft van het tanden knippen en daarom niet goed eet. Misschien moet ik naar een andere dierenarts gaan...eerst wou ik jullie mening weten.

Het rare is dat hij enorm veel zin heeft in eten (zie ik aan de reactie) en dat hij meteen in z'n voederbak "duikt" maar dat hij alleen stukjes neemt die fijn zijn, terwijl hij vroeger altijd graag de dikke brokjes nam.

Hij knarst regelmatis en "smekt" en drinkt dus veel meer dan anders. Hij plast ook wel veel (hebben we spijtig genoeg moeten ondervinden :-)).
Vitabis
Newbie
Newbie

Berichtdoor ericardtje » wo okt 29, 2008 9:45 am

Het is al een goed teken dat je konijntje goed drinkt en plast.
Als ik zo hoor dat hij wel zin heeft in eten, lijkt de kans wel groot dat ie echt wel last heeft van de tanden!  Kan je hem misschien zijn stukjes fijner maken of meer hooi geven ofzo?
Want hij moet toch iets kunnen eten hé!
Verzorg hem maar goed, maar als ik het zo lees is dat geen probleem!  Je konijntje is daar in goede handen  ;)
ericardtje
Administrator
Administrator

Keer terug naar Gezondheid en ziekte