Voldoende voorzorgen voor koude winter?

Hier kan je terecht met al je vragen rond de dagelijkse verzorging van je konijntje.

Voldoende voorzorgen voor koude winter?

Berichtdoor Ebony » wo dec 16, 2009 9:00 pm

Hallo forumleden,

Afgelopen zomer heb ik een ongeveer 1.5 jaar oude rammelaar overgenomen van kennissen. Gezien ik nog nooit eerder in mijn leven een konijn heb gehad, heb ik nog niet veel ervaring en wil ik voor de zekerheid nog een paar kleine dingetjes aan jullie navragen.

Bij de vorige eigenaren zat hij altijd buiten, dus heb ik besloten hem ook buiten te houden. Hij deelt hier een weilandje met 2 geiten en kippen (gaat overigens prima samen) en in de geitenstal was reeds een ingebouwd konijnenhok (waar de kippen ook in overnachten).

Enkele weken terug heb een een laag van zo'n 15 cm zaagsel in het hok gelegd en nu het zo koud is geworden heb nog een flinke voorraad hooi toegevoegd. Nu las ik echter dat een konijnenhok als het echt koud wordt het beste van de grond kan worden gehaald. Dit is echter niet mogelijk, gezien het het konijnhok echt is ingebouwd. Ik vraag mij af of die laag zaagsel voldoende zal zijn om de koude van de grond een beetje tegen te houden.

Voor de rest maak ik me een beetje zorgen om zijn poten. Hij loopt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat over het bevroren (en sinds vandaag ook gedeeltelijk besneeuwd) gras. Is dat wel goed?

Trouwens nog wat: ik las daarnet ook dat zaagsel niet zo goed is. Klopt dat? Het is van dat zachte gelige, zachte 'zaagsel', niet van die grote bruine houtsnippers. Ik had daar namelijk geen idee van. Hij maakt overigens geen enkele aanstalten om het op te eten o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Ebony op wo dec 16, 2009 9:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Ebony
Newbie
Newbie

Re: Voldoende voorzorgen voor koude winter?

Berichtdoor konijntje » vr dec 18, 2009 8:32 pm

Hoi

een konijntje kan wel wat koude verdragen en jou konijntje was reeds gewend om buiten te zitten
normaal zal hij dan nu wel een hoed wintervachtje hebben
maar welk baasje wil zijn schatjes zou in de koude laten staan letterlijk en figuurlijk dan he  ;D

je konijntje heeft een hokje waar hij in kan schuilen met een hoop hooi dat is goed
maar ben je niet beter met stroo ?
want een konijn eet graag hooi en ze eten er veel van dat moet ook en is zeer belangrijk voor hun darmen nu zit jou konijn op het hooi waar hij zijn behoefte op doet en waar hij van eet !
stroo eten ze ook wel maar niet zo veel als hooi

ik heb mijn hokje inderdaad van de grond gezet met enkele houten balkjes
maar jij kan dat niet
kan je binnen in het hok geen verhoogstuk maken met enkele planken op het plekje waar hij slaapt ?

enkele extra houten planken rond het hok ?
die van mij zitten in een hok met een oud dekentje er over en een extra dik karton er voor

en als jou konijntje koud heeft zal hij wel in zijn hokje kruipen hoor wees daar maar zeker van
denk maar eens aan de konijntjes die in het wild leven

wat de bodembedekking betreft ik gebruik houtkrullen en ik heb daar geen probleem mee
het absorbeer goed en de konijntjes eten er niet van mocht hij dat wel doen moet je opletten dat zijn darmpjes niet verstopt raken

veel plezier nog met het konijntje :)
konijntje
Newbie
Newbie

Berichtdoor Ebony » zo dec 20, 2009 7:28 pm

Bedankt voor je antwoord, ik ben een stuk gerust gesteld ;).

Hij eet niet veel van het hooi, maar prefereert het gras. Vandaag had hij alle sneeuw gewoon van een stuk weg gegraven en zat hij rustig aan het gras te knabbelen.
In het hok heb ik een paar maanden terug al een apart hok gezet (voorkant open, maar voor de rest aan alle kanten hout en de onderkant staat op een centimeter of 10 van de grond. Dus ik denk dat het met de koude dus toch waarschijnlijk wel mee gaat vallen. Zeker gezien hij toch de sneeuw buiten boven zijn warme hok prefereert, haha ;).
Ebony
Newbie
Newbie

Berichtdoor konijntje » zo dec 20, 2009 8:23 pm

zo zie je maar dan zorg je er voor dat hij warm kan schuilen zit hij nog liever buiten hij zal wel binnen kruipen als hij het koud krijgt

ik heb eens gelezen zolang het niet onder -10 is een konijntje gerust buiten kan leven
maar welk baasje wil zijn beestje kou laten afzien
je doet dat niet he

maar die van u houd er blijk baar wel van  :D
blij dat ik toch iets heb kunnen helpen  ;D
konijntje
Newbie
Newbie

Keer terug naar Algemene Verzorging