6 weeskonijntjes

Hier kan je terecht met al je vragen rond de dagelijkse verzorging van je konijntje.

6 weeskonijntjes

Berichtdoor bijouke » zo okt 04, 2009 7:53 am

hey
ik kom even om wat raad vragen als ik mag? Ik heb al enkele jaren 2 konijnen en nu voor de eerste keer een nestje joepie!! maar de vreugde duurde niet lang, nu 4 dagen na de bevalling is ons princes'ke gestorven  :'( :'(
Ze heeft 6 schattige lieve kleine weesjes achtergelaten. Kben al naar de dierenkliniek in Ijzendijke geweest om te vragen wat ik nu moet doen. Kheb van dat speciaal melkpoeder meegekregen en een ganse bundel met advies.
Dat lijkt allemaal heel duidelijk in theorie maar in praktijk lukt me dat toch niet zoals het zou moeten om die eten te geven. Gisteravond hebben er maar 2 enkele druppeltjes gedronken en de rest wou dat niet.
Heeft iemand soms wat praktische tips hoe dat gemakkelijker kan verlopen? Kweet dat het een hele karwei is en wil er echt alles voor doen om ze te redden, dan blijft er toch nog iets over van ons princess'ke he
bijouke
Newbie
Newbie

Re: 6 weeskonijntjes

Berichtdoor konijntje » do okt 08, 2009 5:25 pm

hoi
wij hebben al enkele maal weeskonijntjes gehad spijtig maar het is nu zo
zo doen wij dat hier thuis ik hoop dat je wat hebt aan deze tips

-ik heb steeds geprobeerd om ze met een spuitje te voeden
-je houd het konijntje op zijn rugje omdat ze in de natuur ook onder de mama kruipen en op hun rugje liggen
-maar je houd hen niet helemaal plat laat ze wat recht op zitten zodat ze zich niet verslikken (alhoewel dat wel eens zal gebeuren)
je trek de warmemelk op met de spuit en dan duw je die spuit in hun mondje langs de zij kant en zachtjes spuiten
-je kan ook eerst enkele druppeltjes vooraan op hun mondje druppelen
-en na het drinken masseer ik hun buikje even met ronde bewegingen

mij is het steeds goed gelukt buiten één nestje maar deze waren ook nog ééns te vroeg geboren

wat ik ook doe is hen wat vroeger proberen op vast voedsel te zetten
en ik heb ze grootgebracht met soja melk geen speciale melk gewoon soja melk van alpro en dat is mij prima gelukt

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het jou lukt jou geduld zal beloond worden met konijntjes die jou echt veel liefde geven

maar je mag niet afgeven blijven proberen ze moeten de melk ook wat gewoon worden he

veel geluk en hou je ons op de hoogte ?
konijntje
Newbie
Newbie

Berichtdoor bijouke » za okt 10, 2009 12:45 am

hey konijntje
morgen is het een week dat ik ze moet eten geven in plaats van de mama en ze eten inderdaad n beetje maar sinds deze morgen is er eentje dat niet wou maar heb niet opgegeven en hij heeft de helft van de andere gegeten maar deze avond ziet hij eruit alsof hij aant sterven is, die wou niets meer eten nu? Ik laat het druppeltje op zen snoetje vallen en hij likt het niet weg en beweegt zelf niet om zich te verzetten.  :'(
en vanavond met nen andere begint hetzelfde te doen  :(
Ook komen ze niets bij van gewicht het gaat van 35gr tot 55 gr en ze zijn wel al 10 dagen oud nu, das geen goed nieuws he?  :'(
zou ik iets verkeerd doen? te weinig eten geven? 2x per dag zoals de echte mama dat doet zeiden ze me? Ze staan ook in huis waar de verwarming aan staat en ze wroetelen veel in hun nestje.
bijouke
Newbie
Newbie

Berichtdoor bijouke » za okt 10, 2009 12:57 pm

Dat ene konijntje heeft de nacht helaas niet gehaald  :'(
maar dat andere 'zwakste' heeft deze morgen goed gegeten kdenk dak het begin door te hebben want het gaat al iets vlotter, het duurt maar een uurtje meer tegen dat ze gegeten hebben  ;D
bijouke
Newbie
Newbie

Berichtdoor bijouke » zo okt 11, 2009 9:14 pm

het andere 'zwakke' konijntje is deze middag ook overleden, het heeft zijn buikje goed vol gegeten het ging heel goed, maar na een half uur lag hij gelijk zo raar in zen bakje met zen kopke helemaal naar achter dus heb ik hem of haar eruit gehaald en voelde niet koud maar toch redelijk fris aan. kheb hem zacht in men handen gehouden om wat extra warmte te geven en het leek te lukken. het begon terug te wroetelen en op men vel te bijten en ineens doet hij zen muiltje helemaal open gelijk dat hij geeuwt en twas gedaan  :(
hij was de zwakste en woog maar 35gr dus ergens had ik het wel verwacht dat het enorm moeilijk ging zijn maar kwas toch helemaal van men melk.
Weet iemand of ik iets verkeerd heb gedaan?
bijouke
Newbie
Newbie

Berichtdoor konijntje » vr okt 16, 2009 10:25 am

geen goed nieuws spijtig  :-[
de ervaring leert me dat ééns ze geen moeite meer doen om zelf te drinken het hopeloos is dan sterven ze meestal ook al stop je de spuit in hun mondje en voed je hen dwangmatig 
:-[
heb hier toevallig ook weer een nestje zitten en deze doen het goed ze leven nog alle vijf van sojamelk en vaste voeding (ze waren wel al een week oud toen ik ben begonnen met zelf voeden )
de eerste twee dagen stonden mijn handen en armen vol krassen van de nageltjes omdat ze volop protesteerden maar nu drinken ze tot vijf spuitjes ik kan niet volgen zo snel

ik hoop dat het met de rest wel lukt alleen is het spijtig dat dit niet vaak voorkomt zeker als de diertjes van de eerste dag al zonder moeder zitten
maar je probeert tenminste en dat is al veel je kan je zelf nadien niets verwijten 

ik ben mijn eerste nestje totaal kwijt geraakt maar deze waar ook nog ééns veel te vroeg geboren dat was ook een nadeel

ik duim voor jou en de konijntjes
konijntje
Newbie
Newbie

Berichtdoor bijouke » za okt 17, 2009 9:22 am

hey konijntje kben blij dat jij toch antwoord anders ist precies ofdak gewoon n dagboek aant schrijven ben  ;D
van de 6 konijntjes blijft er maar eentje meer over maar tis nen sterke beer zulle  ;D hij eet heel goed zelf al van het papfleske en sinds gisteren begint hij in gewicht toe te nemen. als ik hem uit zijn bakske op de zetel zet huppelt hij al gelijk n echt konijn rond en komt eten vragen. ook als hij in zen bakske zit zullen we hem niet vergeten want op zen uur begint hij aan de rand te krabben zo van ist eten nog niet gereed  :D
hoe oud zijn jouw jongskes? en wat wegen ze? en welke kleurtjes?
bij mij ist n rostje met aan de uiteinden van zen haar grijs, just zen vader  :D
vele groetjes
bijouke
Newbie
Newbie

Berichtdoor konijntje » za okt 17, 2009 6:53 pm

ja ik ben wa ziekjes geweest  :-\
het eerste nestje ben ik volledig verloren dat weet je he
maar het tweede konijntje was een overblijvertje van een gruwelijke nacht toe de kleintjes een week oud waren moet er iets gebeurt zijn waardoor de moeder al haar kleintjes gedood heeft op eentje na dat heb ik binnen genomen en beginnen voeden met alpro soya melk eerst was het enorm protest maar dat veranderd snel in het begin verliezen ze gewicht waarschijnlijk omdat de melk niet zo vettig is als moedermelk he maar erke want zo hebben we hem gedoopt is nu een schatje hij zit buiten in een hokje dat ik zelf heb gemaakt  :)
nu heb ik eer zelfs een nestje van 5 bij gezet van kleintjes omdat er telkens elke morgend een kleintje dood lag bij de moeder op onverklaarbare en mysterieuze wijze en we wouden de resterende vijf redden
erke zorgt daar dus mee voor die van mij zijn allemaal wit en twee wit met blauwe vlekken ze eten al erg goed mee met erke
er licht constant droog brood in hun hok en een mix van voederkorrels in het hok ik moet meermaals per dag het bakje bij vullen en dus eten ze goed en hooi knabbelen ze ook graag

hooi maar gerust wat droog brood en hooi in het hok je zal wel zien dat ie er aan gaat knabbelen mijn ervaring zegt hoe sneller ze zelfstandig eten hoe beter in dit geval als ie (ja ik zeg ie he want je weet vast nog niet het geslacht ;) ) al rond loopt kan je ook gewoon wat melk in een bakje doen en vergeet ook geen water he zo leert ie ook drinken uit een bakje

het is een gedoe he ik weet het maar als ik buiten kom en erke moet nog maar mijn stem horen dan komt hij meteen kijken en likjes dat ik krijg niet te geloven je krijgt het dubbel en dik weer in liefde echt waar want dat diertje zal u aanzien als mama  ;D

erke zal uiteindelijk een bom van een konijn worden want het is een witte van Dendermonde
de laatste tijd is hij enorm aangekomen ik zet hem niet op een weegschaal maar voel dat als hij op mijn schoot komt zitten

ik hoop dat het verder lukt met dit kleintje ik blijf duimen  ;) ;)
konijntje
Newbie
Newbie

Berichtdoor bijouke » za okt 17, 2009 10:17 pm

a zo een gigantisch konijn in vergelijking met de mijne dat zijn maar kleine dwergkskes. Nu begin ik te snappen hoe je van int begin dat eten geeft en dat da bij mij zo niet lukte  :D ;D :D
ben blij dat erke voor die kleintjes zorgt en dat ze al zo goed eten! Is erke n mannetje of n meisje?
Onze Bugs Bunny (ale zo hebben wij hem hier toch genoemd, nu hopen dat het n mannetje is he  :) ) heeft al 2 dagen n beetje hooi liggen maar eet dat niet, die maakt daar nestje mee om hem weg te steken. en oei n klein potteke zetten was niet het gewenste resultaat, hij stapt erin en rolt hem rond het soepkieken  ::) heb hem nog mogen wassen ook want zen oogskes plakten toe van de melk, kga er n handleiding moeten bijgeven of n brilleke  ;D
Maar hij is terug n beetje verdikt!!! joepieeee!!!
hoeveel konijntjes heb je in totaal? erke en die 5 kleintjes? of heb je er nog?
Ik heb enkel ons Stamperke (de papa) die zit buiten en onze bugs die zit hierbinnen in huis omdak het te koud vind
bijouke
Newbie
Newbie

Berichtdoor konijntje » zo okt 18, 2009 10:34 am

ja erke zal een uit de kluitgewassen konijn worden  :D
de andere vijf ook want de mama is een reuzevlinder ;D
maar in het algemeen is het niet gemakkelijk om kleintjes met de fles te voeden  :-[
ik denk dat dit ook afhankelijk is van het ras
erke was eerst een vrouwtje (dachten we tot ik voor de eerste keer uit nieuwsgierigheid ook eens zien of ik het geslacht kon bepalen had het nog nooit niet gedaan  :-\) en tadaa daar kwam een klein piemeltje piepen  ??? mijn zoon kwam ook nog ééns kijken en kon alleen maar bevestigen

in het begin deed erke dat ook hoor hij stond ook met zijn pootjes in de melk maar na enkele dagen was dat over
ons potje was te klein om zich in te wassen !!
je kan het in een flesje doen en ook naast het waterflesje omhoog hangen
alleen was dat deze zomer dus ik moest regelmatig de melk verversen omdat ze zuur was geworden van de warmte

het is wel lastig he zo een konijntje leert eigenlijk alles van de mama nu moet hij alles zelf ontdekken wij kunnen het hen niet leren he ;D

bij ons is het een beesten boel
we hebben
drie kippen
drie duiven
mijn dochter zit hier met een viertal konijnen
mijn zoon zit met een tien tal konijntjes en ik heb erke ik ben ook van plan om er enkele van de vijf kleintjes te houden
nen beestenboel dus  ;D ;D

wel goed he dat hij verdikt dat wil zeggen dat he op de goeie weg zit  :D
ik blijf duimen  :D ;)
konijntje
Newbie
Newbie

Keer terug naar Algemene Verzorging