SLEIDINGE - De bejaarden van het woon- en zorgcentrum (WZC) Ave Maria kregen gisteren het bezoek van de tweede klas van juf Els en meester Jan van de vrije basisschool Bijenkorf. Omdat het Werelddierendag was, mochten de kinderen hun huisdier meebrengen.
De vierendertig enthousiaste jongens en meisjes brachten onder meer een duif, kat, cavia, konijn en kanarie mee en ook de hond van WZC-animatrice Brigitte Dieraert was van de partij. 'Voor de bejaarden is het een leuk gebeuren waarover ze nog lang zullen napraten', zei Dieraert. De namiddag begon met een dierenquiz in tien groepen. De kinderen moesten geluidsfragmenten herkennen, puzzels leggen en meerkeuzevragen oplossen.
'Ik heb hen een beetje geholpen', verklapte Maurice Saelens (88). 'Drie jaar verblijf ik in het WZC. Voordien woonde ik in Oosteeklo. Als mens van het platteland ben ik een dierenliefhebber', zei Salaert nog.
Onder de noemer beestenboel mochten de leerlingen een woordje uitleg geven bij hun meegebracht lievelingsdier. In een doorschuifsysteem kon oud en jong ook genieten van een vogeltentoonstelling, waarvan witte lijsters de blikvanger waren. Ook de collage van 300 door ouders genomen dierenfoto's, kreeg veel aandacht. De dierenmoppen en dierencartoons waren zeer amusant en als afsluiter zongen de kinderen nog een gek dierenlied.
Thibo Batsleer (7) houdt thuis vissen en een papegaai, maar bracht ze niet mee naar het WZC. 'De hond is mijn lievelingsdier, maar van mama mag ik er geen houden. De senioren zijn wellicht blij met ons bezoek. Vooral voor wie niet meer buiten komt, was het plezant.' (ivh)
Bron: Nieuwsblad.be