tweede konijntje kopen

Iedereen die overweegt om een konijntje in huis te nemen kan hier terecht met al zijn vragen.

tweede konijntje kopen

Berichtdoor Liesvt » zo maart 30, 2008 2:44 pm

Hey,

ik heb momenteel een vrouwelijk dwergkonijntje (met lange haren) van ongeveer drie jaar. Ik had nu graag ééntje bijgekocht, om het gezelschap te geven. Ben gisteren naar een winkel gegaan, maar durfde er geen meenemen. Wat als beide konijnen niet overeen komen?

Weet iemand hoe je dat moet aan nemen? Heb al gehoord dat ze hun eigen konijn meenemen naar de winkel, en ze bij het andere konijn plaatsen. Wat is dan de juiste reactie om te besluiten dat ze overeen zullen komen? (aangezien ik denk dat ze elkaar zoiezo bespringen om de rangorde te bepalen). Zouden twee moertjes met elkaar overweg kunnen, of neem ik beter een gecastreerd konijntje?

Groetjes, Lies
Liesvt
Newbie
Newbie

Re: tweede konijntje kopen

Berichtdoor ericardtje » ma maart 31, 2008 8:54 am

Het is heeel moeilijk om een tweede konijntje aan te schaffen en ze te laten overeen komen.
Ikzelf heb dit gedaan een paar jaar geleden.  Mijn konijntje Joske had ik ook al een jaarke of twee, drie en heb er toen een tweede vrouwtje bijgehaald.  Maar dat liep helemaal niet van een leien dakje.
Het eerste contact tussen de twee was wel vrij gemoedelijk, maar toen begonnen ze inderdaad te vechten en elkaar te bespringen om te bepalen wie de dominante van de twee zou worden.  Dat ging zo ver dat ze over gingen plassen en ze vlogen elkaar in de haren tot de pluimen echt in het rond vlogen.  Ik was zo bang dat ze elkaar iets gingen aandoen dat ik ze niet verder bij elkaar gezet heb dat eerste jaar.  Ik heb zelfs even overwogen om voor Juulleke (het laatst bijgekomen konijntje) terug een nieuwe thuis te zoeken.  Nu schaam ik mij daar wel over, maar toen zag ik echt geen andere oplossing.
Intussen had ik mijn vriend leren kennen en onder impuls van hem hebben we die twee meiden toch eens laten uitvechten (onder ons wakend oog en met pijn in mijn hart voor hoe ze met elkaar omgingen).  Maar sindsdien zijn ze dus heel lief voor elkaar!  Ze kruipen nu nog wel af en toe eens op elkaar maar dat is dat dan meer voor hun sexuele driften  ;D
Ik ben heel blij dat we toen doorgebeten hebben want nu komen ze over het algemeen wel overeen.
Heel af en toe hebben ze nog eens een ruzietje en dan laat ik ze eerst even doen, maar als ik merk dathet niet stopt zet ik ze apart tot het een beetje bekoeld is. 
Ze hebben ook wel elk hun eigen hok waar ze plaats genoeg in hebben en hun eigen plekje waar de andere niet in mag komen.
Het kan dus zeker goed gaan twee konijntjes, maar het is wel riskant om er een tweede bij te zetten als het andere al een paar jaartjes ouder is.
De mijne zijn twee meisjes die niet gesteriliseerd zijn.  Maar om eerlijk te zijn denk ik dat ik wel wat geluk gehad heb dat ze het uiteindelijk met elkaar kunnen vinden.
Als ik het opnieuw moest doen zou ik twee konijntjes uit hetzelfde nest nemen ofzo.  Twee nijntjes die even oud zijn enzo...
Ik heb geen spijt van mijn twee miekes hier, maar als je het toch waagt hou er dan rekening mee dat het veel tijd en geduld zal vergen...
Hou ons op de hoogte hé hoe het gaat en wat je beslist  ;)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor Liesvt » ma maart 31, 2008 2:01 pm

Alvast erg bedankt voor de reactie :) .

Ik zal er toch nog eens grondig over nadenken nu ik dat hoor  ;)
Mijn konijntje (loco) is wel heel erg braaf. Ze heeft nog nooit aangevallen-gegromd, blijft altijd rustig zitten op mijn schoot, speelt met de katten (onder mijn toezicht),... Het schijnt dat dit wel rastypisch is .
Maar hieruit kan je natuurlijk nog steeds niet zeker zijn dat ze het goed met elkaar zullen vinden.
Het is ook wel de bedoeling dat ze in hetzelfde kot overnachten.
Zal er dus zeker nog eens over moeten nadenken.

Als er ééntje bijkomt, laat ik het jullie zeker weten ;)

Groetjes
Liesvt
Newbie
Newbie

Berichtdoor katrijn » ma maart 31, 2008 2:59 pm

Hey,

Ik heb een voedster van 1 jaar en ik wou er ook eentje bijzetten. Ik heb toen het een en ander opgezocht op internet en daar las ik meestal dat de beste match een gecastreerd mannetje met een voedster is. Ik ben dan is gaan rondkijken naar toffe rammen en ik heb er eentje gevonden in een opvang. Het gaat heel erg goed tussen die twee en ondertussen heeft er ook weer een konijntje een nieuwe thuis, dus misschien zou je ook een opvang kunnen overwegen? Ik ben er in elk geval heel tevreden over,

Groetjes,

Katrijn
katrijn
Newbie
Newbie

Berichtdoor Liesvt » ma maart 31, 2008 10:27 pm

Hey Katrijn,

gaat het mannetje dan niet steeds het vrouwtje lastig vallen? Ook al is het gecastreerd?
Slapen ze in hetzelfde hok?
Over opvang/asiel... Ik ben reeds gaan kijken naar het dierenasiel van bij ons, maar daar waren momenteel geen konijnen aanwezig. Ze zeiden me ook dat langharige konijntjes niet vaak binnenkomen.

Aan Ericardtje:

Kben vandaag naar je site gaan kijken. Echt leuk!
Khad daar het artikeltje gelezen van 'Joske en Juulleke zindelijk?'. Er lagen inderdaad nog wat keuteltjes naast :) Hoe doen ze het nu?
Mijn konijn is ook zindelijk, en ik heb het haar eigenlijk niet moeten aanleren. Het zijn de katten die dat hebben gedaan... Mijn konijn loopt vaak rond in de garage, en daar staat ook de kattenbak. De katten hebben het haar voorgetoond.  :D

Groetjes
Liesvt
Newbie
Newbie

Berichtdoor ericardtje » di apr 01, 2008 8:15 pm

Hey Katrijn,

Een van onze leden hier op het forum is De Konijnenburcht.  Bij de linkpagina van Konijntjes.be kan je hun website vinden.
Daar staat altijd op welke konijntjes ze in hun opvang hebben, hoe oud de nijntjes zijn en of ze al een nieuwe thuis hebben of niet.  Die mensen leveren supergoed werk dus anders moet je daar eens contact mee opnemen!

@ Liesvt:
Dankjewel voor de complimentjes over mijn site  ;D
Hij is eigelijk nog niet volledig af, ik heb er nog veel werk aan.  Maar mijn zwangerschap en veranderen van werk daar vlakvoor, is de site een beetje stilgevallen...Bedoeling is om de informatie over konijntjes nog verder uit te breiden.  Het forum hier is jammergenoeg een beetje stilgevallen, maar als ik terug wat meer tijd heb, hoop ik het opnieuw wat leven in te blazen!  In ieder geval, ik kom regelmatig kijken hier om nog te reageren op berichtjes enzo dus vraag maar raak hé als je dingen wil weten allemaal ;)
Mijn twee konijntjes geraken maar niet zindelijk  :(
Ze zitten nu in een renneke in de living en zeker met ons eerste kindje hier op komst, gaan de konijntjes niet meer volledig los mogen lopen in de living.  Als ik het renneke niet dagelijks uitkuis is het een echte mesthoop van keuteltjes en ook soms nog plasjes...  Er staat nogthans een bak in hun ren waar ze perfect hun behoefte in kunnen doen.  Maar ik denk dat ze het voornamelijk doen om hun territorium af te bakenen nog steeds...

Hou me op de hoogte van jullie konijntjes eh!  Ben benieuwd welk nieuw konijntje er zou komen!  Ik raad je vooral wel aan om te zorgen dat ze elk een eigen plekje (kotje) hebben zodat ze af en toe ook eens op zichzelf kunnen zijn.  Ik weet niet of dat echt 100% moet bij konijntjes, maar dat is mijn gevoel daarin gewoon!
:)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor katrijn » vr apr 04, 2008 11:49 am

Hallo,

Ik heb mijn voedster meegenomen naar het asiel zodat ik daar kon zien of het al dan niet klikte. Vervolgens is het mannetje gecastreerd. Na twee weken mocht ik dan nog is met Floor naar het asiel en dan zijn ze daar gekoppeld. Dat ging gelukkig goed, ik keek er echt naar uit om ze allebei terug mee te nemen. Thuis heb ik ze dan nog ff samen in de ren gezet en van de eerste avond samen in hun hok. Het gaat erg goed samen. Het mannetje is juist wat onderdanig aan het vrouwtje:). Hij valt haar zeker niet lastig. Ik denk eens ze gecastreerd zijn ze veel rustiger worden omdat ze dan niet zoveel last meer hebben van hun hormonen.
Ik kan het alleen maar aanraden een gecastreerd mannetje en een voedster samen, ze komen hier allesinds heel goed overeen.

Groetjes,

Katrijn
katrijn
Newbie
Newbie

Berichtdoor ericardtje » zo apr 06, 2008 10:26 am

Ooh dat is echt supergoed nieuws hoor!  Ben echt blij voor jullie!  Geniet van je twee nijntjes en hou ons op de hoogte hé! ;)
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor Liesvt » vr apr 11, 2008 6:15 pm

Hey,
ben er terug :)

Heb een konijntje gevonden. Ik mag er zondag om. Ik ga dus waarschijnlijk mijn eigen konijn meenemen om haar reactie te zien.
Het nieuwe konijn wordt een rammetje van 2maanden. Als het nog te klein zou zijn, hou ik ze nog enkele weken uit elkaar.
Het is nog niet gecastreerd, maar dat kan pas vanaf een leeftijd van 5-6maanden.
Hoop dat ze ondertussen geen jonkies maken  ;)

Kzal ze dus over paar weken terug uit elkaar moeten halen.

Kzou wel al een foto willen plaatsen van het nieuwe konijntje, alleen weet ik niet hoe dat moet.

Groetjes,
Lies
Liesvt
Newbie
Newbie

Berichtdoor ericardtje » wo apr 16, 2008 2:01 pm

Een foto plaatsen kan op dit forum momenteel enkel als je het op je eigen webspace zet en dan zo de link hier in een bericht plaatst naar je foto.

Is je konijntje intussen al bij je?  Hou ons op de hoogte hoe de thuiskomst en kennismaking enzo verlopen hé ;-)

Groetjes
Ericardtje
ericardtje
Administrator
Administrator

Berichtdoor Liesvt » vr apr 18, 2008 5:46 am

Het konijntje is inderdaad al bij mij. Het is echt nog klein :) (762 gram  :) )

Ze zitten nu in aparte hokken, maar ze staan wel naast elkaar en kunnen elkaar dus zien (als ze wat moeite doen om door hun lange haren heen te kijken  :D )
Zondag liet ik loco lopen, en die had het nieuwe konijntje (motive) opgemerkt. Ze waren toen aan elkaar aan het ruiken, met het ijzer van het hok ertussen. Was leuk om te zien.
Toen ik ze eens bij elkaar zette, was loco wel zo wat aan het knorren. Heb hen dus terug uit elkaar gehaald. Hun 'spelletje' moet nog enkele weekjes wachten.  :)

Van zodra ik een foto heb, zet ik die op mijn space en zal ik dan de link op dit forum plaatsen. 

Groetjes
Liesvt
Newbie
Newbie

Berichtdoor Liesvt » zo apr 27, 2008 8:43 am

Liesvt
Newbie
Newbie

Berichtdoor ericardtje » wo apr 30, 2008 6:42 pm

Ooooooooh wat een mooie nijntjes en leuke andere huisdieren  :D
tzijn echt waar schatjes!  Verwen ze maar goed daar nog eh!  ;)
ericardtje
Administrator
Administrator

Keer terug naar Aanschaf